משחקים לילדים מפתחים מיומנויות לחיים

"אל תבזבזו יותר מדי זמן מול המחשב", וודאי אמרו לכם לא פעם עוד כשהייתם צעירים, ואתם בוודאי הקשבתם. אבל זה היה הרבה לפני שרשת האינטרנט הפכה לזירה עצומה של משחקים לילדים מכל מיני תחומים. משחקים שמעסיקים כיום כמו כבעבר ובכל עת אינספור ילדים בכל רחבי העולם.

כיום, יחד עם העלייה בפופולאריות של משחקים המותאמים לילדים, יש גם עדות ניצחת לתרומה שלהם לכל אותם שחקנים שמשוגעים אחר משחקים לילדים.

משחקים לילדים          משחקים לילדים

משחקים לילדים ברשת לא רק מאפשרים להעביר שעות רבות של הנאה, הם גם מפתחים כישורים חשובים ביותר אצל כל ילד וילד ברמה שונה. כיצד, אם כן, הופכים מחשקים ברשת למורה לחיים?

משחקי ילדים – ההנאה שבחשיבה ובאתגר

במקרים רבים, כאשר ילדים נגשים למחשב או לכל פלטפורמה המציעה משחקים לילדים, גולשים לרשת האינטרנט על מנת לשחק בכל מיני משחקים, הם עושים זאת במטרה להירגע, להשתחרר מהלחצים, וכן- גם להפוך את שעות הפנאי למעניינות יותר.

אולם, אם תשאלו שחקנים רבים קטנים כגדולים, הם יצביעו על סיבה מרכזית אחרת שבגינה הם כל כך אוהבים משחקים לילדים ברשת, והיא האתגר הטמון בהם. האבחנה הראשונה שלנו, לכן, היא לגבי כל אותם משחקי חשיבה אשר מאמצים את מוחו של השחקן, ותורמים לו בטווח הארוך, הם כוללים מיומנויות מהותיות של חשיבה ותכנון, התבוננות על פרטים קטנים וכן הלאה.

משחקי פאזלים, משחקי אסטרטגיה וחידונים מסוגים שונים הם רק חלק מהדוגמאות למה שניתן למצוא כיום ברחבי הרשת. הם ילוו לרוב באפקטים ובממשק נוח לשימוש ומשחק, דבר שיאפשר לילדים להשקיע בהם מחשבה רבה מבלי "להצטער" על כך.
רבים מהשחקנים, ובעיקר ילדים ובני נוער, לא אוהבים שמטיפים להם לחשוב, ומשחק שגורם להם לעשות זאת בדרך ידידותית ומהנה הוא המחנך הטוב ביותר.

פיתוח קואורדינציה דרך משחקים לילדים

לא צריך להסביר על חשיבותה של הקואורדינציה בעולם שלנו. מה שראוי לציון הוא שמשחקים לילדים ברשת מסוגלים לשפר אותה במידה רבה – וזאת באמצעות תרגול רב של התיאום שבין העין, המתבוננת במסך המחשב, לבין היד, המשתמשת במקלדת או בעכבר.
מעבר לכך, הרי שמשחקים לא מעטים, דוגמת משחקי פעולה או ספורט, אף דורשים פעולה מהירה ביותר מצידו של השחקן. כך הוא יכול לפתח אינסטינקטים, שלא סתם מכונים כיום "בריאים".

אחריות וחינוך תוך כדי משחק

סוג נפוץ במיוחד של משחקים ברשת מבוסס על תכנון ו"טיפול" באדם, בחיה או בעסק מסוים. משחקים לילדים בסגנון משחקי חווה לדוגמא, גורמים לשחקן ללוות דמות מסוימת בכל שלב בחייה הוירטואליים. כך הם יכולים להתנסות באחריות, תוך ידיעה שפעולה המותאמת לנורמה של המשחק תביא לשחקן בונוסים מסוגים שונים. מן העבר השני, ניהול לא אחראי יביא ל"עונשים", ולרצון של השחקן לשפר זאת בהמשך- היבטים חשובים מאד גם בחיים הפרטיים שלו.

אינטראקציה חברתית – משחקים ביחד

יש שסבורים כי המחשב מרחיק בין אנשים, מכיוון שהוא בא על חשבון יחסים בין אישיים. משחקים לילדים במחשב, ובעיקר משחקים שהם ברשת, דווקא מסייעים בכיוון השני: רבים מציעים אתגר ומשחק רב משתתפים, בהם משחקים בו זמנית מספר משתמשים, אשר משתפים לא פעם פעולה (או לחילופין מתחרים זה מול זה). כך מרגיש השחקן חלק מקבוצה, דבר שתורם במידה רבה לדימוי העצמי שלו. הנה, הוא יכול לתרום גם הוא ל"מאמץ הקבוצתי", מיומנויות שעשויה לסייע לו גם בעולם ה"חיצוני".