משחקים לילדים – כל טיפה היא ים

מה שמייחד משחקים לילדים יותר מכל הוא מה שניתן להגדירו בלשון הדימוי – כל טיפה היא ים. כל משחק הוא עולם ומלואו: של חשיבה, של דמיון, של הרפתקה. כל משחק מאפשר לחוות טעם של גילוי, של לימוד, של פגישה עם עולם חדש.

כל ילד עשוי למצוא במשחקי הרשת הווירטואליים את העולם שאותו הוא תר ומחפש, אותו הוא מאווה ומבקש. בניגוד לחלוקה הרווחת, הקלאסית, המגדרית, זו המאפיינת ומגדירה, לחוד, משחקים לבנים מזה ומשחקים לבנות מזה, דווקא משחקים ברשת מוכיחים וממחישים את העדר תקפותה (ודאי את העדר מובהקותה) של החלוקה המסורתית של משחקי בנים לכאן ומשחקי בנות לפה.

אף שהם יתביישו – כמשוער וכצפוי – להודות בכך, יש לא מעט בנים שאוהבים משחקי בובות, כשם שיש לא מעט בנות שאוהבות משחקי מלחמה.

דרקונים, רובוטים, באטמן, מרוצים, באבלס, פאזלים, צביעה, מסע בזמן, משחקי הלבשה, בישול, איפור,עיצוב, שחמט, דמקה, סוליטר ועוד ועוד – כמים לים, מכסים מציפים המשחקים את הרשת, מאפשרים לילדים לשקוע, להיסחף. בכיף.

משחקים לילדים

אין עולמות בלתי אפשריים

מה שיפה במשחקים לילדים היא היכולת לברוא עולמות. היכולת לחוש מציאות בתוך דמיון. האפשרות הבלתי מוגבלת לשאול זהויות של אנשים כל-יכולים, להשפיע על דברים, להתגבר על מכשולים,לחולל ניסים. במשחקים ברשת הכול אפשרי. והכול –קלי קלות.

ברבים מהמשחקים ממשק התפעול פשוט וקל, לחצנים ומקש או רק עכבר. זה הכול. כך זזים, עולים, יורדים, קופצים, מתגברים על מכשולים, נסים מטורפים, טורפים ננסים ועוד. אבל יש גם תועלת מעשית הגלומה ברבים מבין המשחקים לילדים ברשת. הם מפתחים כישורי חיים נדרשים, כגון: זריזות מחשבתית, תכנון וקבלת החלטות תוך כדי תנועה, אומדן סיכונים, הימור מחושב, גמישות, יצירתיות, אלתור ועוד.

המשחקים מלמדים גם לקח חשוב שאף הוא מהווה שיעור חשוב לחיים: מותר להפסיד. לא אחת לומדים מהפסד לא פחות ולפעמים אף יותר מאשר ניצחון.

מגבלות הכוח

משחקי הרשת השונים מלמדים גם את מגבלות הכוח, מה גם שיש משחקים רבים שכוח אינו מרכיב בעל משמעות בהם. משחקי החשיבה השונים מחדדים את המחשבה, ועושים זאת תוך כדי חוויית המשחק. משחקי בראץ ודורה, פיות ואגדות ועוד ועוד, מתאימים לילדים קטנים. בהדרגה, עם הגיל וההתנסויות, גם הקטנים נחשפים למשחקים ברשת השונים. חלק מהילדים ודאי עשויים 'להקדים את זמנם', עם גילוי משחקים המיועדים, בהגדרה, לילדים מבוגרים יותר ואף לנערים.

משחקים רבים קל להוריד. לא נדרש רישום (ודאי לא תשלום). מורידים ומתחילים לשחק. על פי רוב ההוראות מעטות ופשוטות מאוד. מאחר שמשחקים רבים הם משחקי פלאש – מוענקת לילדים חוויית משחק עשירה.

משחקים עתירי תנועה וצבע וקולות המדמים מציאות, יוצרים עבורם בועה וריטואלית שכמוה כבבואה של העולם האמיתי. לעולם כזה, שאין בו סכנה ממשית, אבל אפשר לחוות בו את הפחד והאימה הכרוכים בסכנה, כמו גם את הריגוש המפעים של ההיחלצות ממנה. משחקי הרשת לילדים הם ספקי זמן-איכות נדיבים מאין כמוהם, והם גם מפיגי שעמום מצוינים…
[AdsWithin]